polski english italiano Deutsch
KANCELARIA ADWOKACKA
ADWOKAT MACIEJ JAKUB CHŁODNY
"Ignorantia iuris nocet" - nieznajomość prawa szkodzi.

PRZYGOTOWANIE DO SPRAWY

Szanowni Państwo,

Chciałbym, pisząc te słowa, poddać Państwa uwadze kilka zasad z których warto skorzystać w kontaktach z Adwokatem. Zasady te ułatwiają na ogół komunikację pomiędzy często targanym emocjami Klientem a prawnikiem który ma mu pomóc. Stosowanie się do tych wskazówek pozwala także zaoszczędzić jakże cenny dziś czas a co za tym idzie ograniczyć wydatki związane z wizytą w kancelarii.

1. Profilaktyka

Nie ma najmniejszych wątpliwości, iż w kontaktach z prawem, ma zastosowanie zasada mówiąca o tym, iż lepiej zapobiegać niż leczyć. Wielokrotnie w kontaktach z Klientami daje się zauważyć, że gdyby nie usiłowali „zaoszczędzić” kilkuset złotych wynagrodzenia prawnika związanego z zaopiniowaniem umowy, to później nie straciliby kwoty wielokrotnie wyższej związanej z przegraną sprawą. Podobnie rzecz ma się z tym, że klienci po poradę do Adwokata przychodzą w tak zaawansowanym stadium sprawy i po tak dalece idącym jej skomplikowaniu, że nawet najlepsi specjaliści z danej dziedziny prawa mają często problemy z określeniem tego czy pomoc w takiej sprawie jest w ogóle możliwa. Takie zachowanie wynika niestety z niskiej świadomości prawnej. Dziś koszty pomocy prawnej są zdecydowanie niższe niż jeszcze kilka lat temu i w zasadzie w powszechnych sprawach, spotykanych w kancelariach są one możliwe do udźwignięcia, bez uszczerbku dla kieszeni „statystycznego Kowalskiego”.

2. Opis problemu

Warto umawiając się na spotkanie z Adwokatem, uprzednio opisać swoją sprawę, najlepiej jak najszerzej, nie omijając szczegółów, które na pozór nie mają znaczenia. Warto w takim opisie kierować się chronologią. Praktyka wskazuje, że zazwyczaj to właśnie „zapomniane” szczegóły potrafią decydować o wygranej. Również to, że prawnik będzie miał czas przeanalizować Państwa sprawę i przemyśleć wszystkie jej aspekty, może pomóc w zadaniu Państwu pytań które często trudno jest postawić „na gorąco” w trakcie pierwszej rozmowy. Zalecane jest podparcie faktów które się przedstawia Adwokatowi odpowiednimi dowodami (potencjalni świadkowie, dokumenty itp.)

3. Szczerość

Każdy Adwokat objęty jest tajemnicą zawodową. Tajemnicy tej nie można znieść. Wiadomości powierzone Adwokatowi, niezależnie jaki będą miały wydźwięk moralny, pozostaną wyłącznie do wiadomości Adwokata. Nie ma niczego gorszego w sprawie niż, dowiedzieć się o takich faktach od strony przeciwnej nie będąc na to przygotowanym. Nie sposób w takiej sytuacji skutecznie odpierać twierdzeń strony przeciwnej i skutecznie bronić interesów Klienta. Istotne dla Klienta jest również to, że brak zaufania powoduje wypowiedzenie pełnomocnictwa co dodatkowo komplikuje niełatwą wtedy sytuację Klienta. Podobnie ma się rzecz w kontekście współpracy z kilkoma prawnikami równolegle, którzy nie mają wiedzy o równoległym udzielaniu pomocy prawnej. Taka praktyka Klientów jest nie tylko nieetyczna wobec prawnika ale i powoduje zazwyczaj więcej szkód niż pożytku. Prawie każdy problem można rozwiązać bowiem na kilka sposobów i nie możliwe jest niejednokrotnie wskazać czy i które z nich są lepsze. Klient w takim wypadku przestaje ufać prawnikowi co w praktyce uniemożliwia prawidłowe prowadzenie sprawy. Także pokładanie nadziei w rozwiązaniu sprawy za pomocą zasłyszanych informacji czy nie zawsze prawidłowych wskazówek, znajdujących się w internecie jest często przyczyną problemów Klientów. Dzisiejsze prawo jest na tyle skomplikowane, że nie można powierzać swojej sprawy, często sprawy życia, poradom opartym na niesprawdzonych źródłach jest po prostu skrajnie ryzykowne. Dodać należy także, iż nie ma w zasadzie dwóch identycznych spraw a właśnie niuanse przechylają szalki na wadze Temidy.

Valid HTML 4.01 Strict